Despre arta clovnului și incluziunea în mediul școlar

EvenimenteComments Off on Despre arta clovnului și incluziunea în mediul școlar

În perioada 3 – 7 ianuarie am participat, în calitate de partener al Fundației Parada, la un atelier de formare în cadrul proiectului european Erasmus + “Clovnul și Incluziunea în mediul școlar”, desfășurat la Niort, în sud-vestul Franței.

Acest proiect a fost inițiat în octombrie 2018 de Compania “Les Matapeste” care și-a propus să lupte împotriva tuturor formelor de violență și de excludere din școală, vizând în special copiii în dificultate, fie că e vorba de handicapuri, tulburări psihologice, bariere culturale sau lingvistice ori situații precare.

Cu această ocazie am experimentat diferite exerciții/jocuri de expresie și coeziune inspirate de pedagogia clovnului și a circului care pot pot facilita incluziunea în mediul școlar și permit dezvoltarea la copii a aptitudinilor fundamentale integrării ca: încrederea în sine, coeziunea în cadrul grupului, empatia.

În spiritul colaborării, fiecare partener a fost co-autor al proiectului. Coordonatorii francezi și clovnii terapeuți de la Matapeste împreună cu educatorul român de la Fundația Parada au fost cei care au testat, selecționat și propus exercițiile-joc într-o cronologie adaptată copiilor între 8 – 13 ani. Toţi participanţii, profesorii din București și din Prahecq, și-au prezentat opiniile întregului grup care a încercat să adapteze împreună fiecare exercițiu-joc ţinând cont de problematicile proprii fiecărei instituții. Iar cercetătoarele de la Universitatea Liberă din Bruxelles și-au adus aportul prin analizele și metodologia de structurare a muncii din perspectiva cunoștințelor și competenţelor în inteligenţa colectivă.

La întoarcerea în ţară, încă din prima săptămână de școală din semestrul II, am început să aplic aceste jocuri la clasa III-a A în colaborare cu doamna învăţătoare Aurora Tudor. Am ales să lucrez cu acest grup bazându-mă pe experiența psihopedagogică a colegei mele, care garanta buna cunoaștere a copiilor și securitatea lor emoțională.

Alegerea mea s-a dovedit foarte inspirată deoarece împreună am reușit să-i facem pe copii să se accepte unii pe alții, să interacționeze, să se asculte și să se respecte reciproc.

Deși am înțeles importanţa securității emoționale și a resurselor oferite de pedagogia clovnului și a circului pentru integrarea copiilor marginalizați, la începutul proiectului nici nu bănuiam că acesta ar putea fi sursa unor asemenea satisfacții! Atât pentru noi, cadrele didactice, cât și pentru copii, care așteaptă cu nerăbdare activitățile, participă cu bucurie, își expun emoțiile în fata grupului.

De aceea așteptăm cu nerăbdare continuarea proiectului în care școala noastră va fi partener și următoarele ateliere de formare în care vom exersa arta clovnului atât într-o optică educativă cât și de evoluție personală.

Prof. Andreea Popescu

activ Aurora

clonverii

Comments are closed.

© 2018 Scoala95.ro All rights reserved